Rólunk Cikkek Galéria Projektek Tagok Tudásbázis Tanfolyam Workshopok 3D Nyomtatás

LEGO Tanfolyam: Vizsga (2020 tavasz)

A vizsgán több feladatot kell elvégeznetek. Ezekért jár külön-külön is pont, illetve pluszpont jár, ha a teljes pályát egy menetben teljesítitek. A pontozásnál figyelembe vesszük a pontosságot és a gyorsaságot is, illetve ha valami különleges kiegészítőt raktok a robotra, arra is járhat pluszpont.

A vizsga menete

A vizsga során vagy az egész pálya megszakítás nélküli teljesítésével, vagy a feladatok közül az egyik külön teljesítésével probálkozhattok, a próbálkozás előtt közöljétek egy segítővel, hogy melyiket szeretnétek. A vizsgaalkalom folyamán a teljes pályát és külön-külön bármelyik feladatot is akárhányszor kipróbálhatjátok, illetve amennyiben szükségesnek ítélitek, végig csiszolhatjátok tovább a robot kódját, viszont:

A csapatok FIFO elvben, egymást követve próbálkozhatnak a pályán. (Kivéve ha több csapat több külön, nem egymást követő feladaton akar külön próbálkozni, ilyenkor ők próbálkozhatnak egyszerre.)

Ha a próbálkozást pontozó segítő úgy ítéli, hogy a robot egy feladaton beragadt, akkor a próbálkozás véget ér. A segítő akkor dönthet így, ha a robotnak már legalább egy perce nem sikerül teljesítenie a jelenlegi feladatot. A próbálkozás akkor is véget ér, ha nyilvánvalóan látszik, hogy a robotnak esélye sincs teljesíteni a feladat/pálya hátralévő részét (pl. letér a vonalról / nem találja meg a vonalat és „világgá megy”).

A vizsgaalkalom egy, az alkalom elején közölt időpontban lezárul, az után nem lehet próbálkozni.

A vizsga feladatai

A vizsga vonalkövetési feladattal kezdődik, illetve az egyes feladatrészek között is vonalkövetéssel kell továbbhaladni. A vizsgapályán az alap vonalszínen (az illusztrációkon fekete) felül:

Fontos: A feladatok képei illusztrációk, a tényleges feladattól a feladatleírásban expliciten nem specifikált részletekben eltérhetnek, például:

Ugyanakkor:

A vizsgafeladatok az itt lévő sorrendjükkel megegyező sorrendben fognak szerepelni a pályán. A 2020 tavaszi vizsga feladatai a következők:

Vonalkövetés

Vonalkövetés A járművet a földre helyezés után a touch szenzor megnyomásával indíthatjuk el. Az útvonalon előfordulhat éles kanyar, viszont nincs rajta kereszteződés. A kezdő vonalkövetés szekció végeztével a kijelzőre ki kell írni a megtett út becsült hosszát cm-ben.

Labirintus

Labirintus A feladat kezdetét jelző vonalat átlépve a robot egy labirintusban találja magát. A labirintus falai más színnel vannak jelölve, mint a követett vonal. Miután bejutottatok a labirintusba, meg kell keresni annak a kijáratát, ez a feladat végét reprezentáló színnel van jelölve. A labirintusból kijutva ismét az eredeti vonalkövetést kell folytatni. A labirintus falait bejutás után nem szabad átlépni (a szenzor nem lóghat ki)!

Akadály

Akadály A feladatkezdő jelzés után a robotnak egyenesen kell továbbhaladnia, amíg nem észlel akadályt maga előtt. Amint észreveszi az akadályt, azt jobbra fordulva kerülje el, majd a feladat végét jelző vonalat megtalálva vonalkövetéssel haladjon tovább.

Dobozkövetés

Dobozkövetés A feladat kezdetét jelző vonal után egy egyenes vonalon kell haladni a járművel olyan sebességgel, hogy az előtte húzott dobozig mért távolságot fixen tartsa. A földön a doboz útvonalát vonal is jelzi, hogy segítse az iránytartást. A feladat vége jelzés átlépésekor a doboz automágikusan (egy segítőnk keze által) eltűnik az útból, a robot vonalkövetéssel haladjon tovább.

Megállás vonalnál

Megállás A feladat végén a robotnak a két színes vonal közötti részen kell megállnia.