LEGO Tanfolyam: Vizsga (2021 tavasz)
A vizsgán több feladatot kell elvégeznetek. Ezekért jár külön-külön is pont, illetve pluszpont jár, ha a teljes pályát egy menetben teljesítitek. A pontozásnál figyelembe vesszük a pontosságot és a gyorsaságot is, illetve a különösen hatékony és/vagy (a működőképességet nem hátráltatóan) szórakoztató megoldásokért pluszpont is járhat.
A vizsga menete
A vizsga során vagy az egész pálya megszakítás nélküli teljesítésével, vagy a feladatok közül az egyik külön teljesítésével probálkozhattok. A vizsgaalkalom folyamán a teljes pályát és külön-külön bármelyik feladatot is akárhányszor kipróbálhatjátok, illetve amennyiben szükségesnek ítélitek, végig csiszolhatjátok tovább a robot kódját, viszont:
- mind az egyik konkrét feladaton külön tett, mind a teljes pályán tett legutóbbi beadott próbálkozásotok eredménye felülírja az előzőt, akkor is, ha az jobb volt,
- egy beadott teljes pályás próbálkozás minden egyes sikeresen vett feladat korábbi, külön teljesített eredményét is felülírja.
A vizsgaalkalom egy, az alkalom elején közölt időpontban lezárul, az után nem lehet új köztes próbálkozást beadni és egy rövid időtök lesz a végleges megoldásotok feltöltésére.
Próbálkozások beadása
A vizsga alatt a próbálkozásokat a következőképp adhatjátok be:
- A Webots videókészítő funkciójával készítsetek egy felvételt a próbálkozásról. (Nem érdemes túl nagy videofelbontást használni, 360p elég szokott lenni, hogy minden látsszon.)
- A videót küldjétek be a körös Discordon a csapatotok szöveg csatornájába, és a videó mellett megadható szövegben tüntessétek fel, hogy ez egy próbálkozás (nem a vizsga közbeni fejlesztgetésetek valami részlete), a következőképp (Az emoji és a félkövér formázás nem muszáj, de könnyebb tőle észrevenni az üzenetet.):
- Teljes pályás próbálkozás: 🔰 Próbálkozás: Teljes pálya
- Külön feladatos próbálkozás: 🔰 Próbálkozás: <feladat neve>
A segítők a videóra tett „👀” reakcióval (vagy egyéb módon) jelzik nektek (és egymásnak), hogy nézik a megoldásotokat, és utána egy másik üzenettel/reakcióval (pl. ✅, 🆗), ha értékelték és felvitték a (nem hivatalos!) pontozását a vizsgaeredményes táblázatba.
A vizsga végén ezen a formon tudjátok beadni a megoldásotok kódját. A beadáshoz a teljes kontroller mappát (a tanfolyam_mozgo_akadaly_2 kontrollerrel egy szinten lévő mappát) csomagoljátok egy ZIP-be és azt töltsétek fel. A vizsga után a segítők a kiadott vizsgapályán futtatják a kontrollert és megadják a megoldásotokra a hivatalos értékelést. (Ha a robot működése extrém módon eltérne a mi gépünkön a tietekhez képest, azt eseti alapon fogjuk kezelni.)
Próbálkozások értékelése
Sikeres (hibátlanul teljesített) egy próbálkozás, ha a feladatkiírással szembeni bármilyen eltérés nélkül, pontosan megoldja a feladatot.
Elfogadható (kis hibával teljesített) egy próbálkozás, ha a robot ugyan eljut a pálya/feladat elejétől a végéig, viszont:
- bár látszik, hogy törekszik a szabályos megoldásra, kis hibát vét (pl. letér a vonalról, de utána megtalálja), vagy
- a megoldás módja nyilvánvalóan a konkrét pályára van szabva, azt a pálya vonatkozó részének (a feladatkiírás korlátai közt maradó) valamilyen módosítása biztosan eltörné.
Sikertelen (nem teljesített) lehet egy próbálkozás, ha a próbálkozást pontozó segítő úgy ítéli, hogy a robot egy feladaton beragadt. A segítő akkor dönthet így, ha a robot legalább fél perce nem mutat arra utaló jelet, hogy közeledne a feladat teljesítéséhez. A próbálkozás akkor is sikertelen, ha nyilvánvalóan látszik, hogy a robotnak esélye sincs teljesíteni a feladat/pálya hátralévő részét (pl. letér a vonalról / nem találja meg a vonalat és „világgá megy”).
A vizsga feladatai
A vizsga vonalkövetési feladattal kezdődik, illetve az egyes feladatrészek között is vonalkövetéssel kell továbbhaladni. A vizsgapályán az alap vonalszínen (a gyakorlópályán fekete) felül:
- Külön szín jelöli egy speciális (nem vonalkövetési) feladat végét és egyben vonalkövetési rész kezdetét, ez a gyakorlópályán kék. Ezt a színt csak ezzel a jelentéssel használjuk a pályán.
- Külön szín jelöli egy speciális feladat kezdetét, ez a gyakorlópályán piros. Ezt a színt csak ezzel a jelentéssel használjuk a pályán.
- Plusz, fentebbiektől eltérő szín(ek) jelölhet(nek) egyéb dolgokat a feladatokon belül (a gyakorlópályán zöld szín szerepel ilyen minőségben, de lehetne több is). Ezen színek jelentése feladatonként változik.
Fontos: A kiadott gyakorlópálya nem a vizsgapálya. Ez azt jelenti, hogy a tényleges vizsgapálya a feladatleírásban expliciten nem specifikált részletekben eltérhet mind az illusztrációktól, mint a gyakorlópályától, például:
- nem pont ugyanolyan és ugyanannyi kanyar, ív, labirintus-zsákutca, stb. lesz egy szakaszon,
- ami a gyakorlópályán piros, az lehet mondjuk kék is,
- ami a képen a vonal bal oldalán van, lehet jobb oldalt is.
Ugyanakkor:
- ami külön színű vonal a gyakorlópályán, az a tényleges vizsgapályán is külön színű lesz,
- ami egyező színű vonal a gyakorlópályán (feladatokon átívelően is!), az a tényleges vizsgapályán is egyező színű lesz.
A vizsgafeladatok az itt lévő sorrendjükkel megegyező sorrendben fognak szerepelni a vizsgapályán is. A 2021 tavaszi vizsga feladatai a következők:
Vonalkövetés
A robotnak a vonalat követve, a vonalon maradva kell előrehaladnia. Az útvonalon előfordulhat éles kanyar és kereszteződés. A kezdő vonalkövetés szekció végeztével a konzolra ki kell írni a megtett út becsült hosszát centiméterben.
Labirintus
A feladat kezdetét jelző vonalat átlépve a robot egy labirintusban találja magát, meg kell keresnie annak a kijáratát, ez a feladat végét reprezentáló színnel van jelölve. A labirintusból kijutva ismét az eredeti vonalkövetést kell folytatni.
Akadálykövetés
A robotnak a feladat kezdetét jelző vonal után a vonalat továbbra is követve olyan sebességgel kell haladnia, hogy az előtte haladó akadályig mért távolságot fixen tartsa. A feladat vége jelzés átlépésekor a doboz automágikusan félreáll az útból, a robot vonalkövetéssel haladjon tovább.
Párhuzamos parkolás
A robot a feladat kezdetét jelző vonalat észlelve a vonal mellett található parkolóhelyre párhuzamos parkolással álljon meg úgy, hogy közben nem ütközik neki a parkolóhely falainak. Pluszpontot ér, ha a robot nem előre tudja, hanem helyben képes felderíteni, hogy melyik oldalt található a parkolóhely.