UPRA – Magaslégköri Ballon
A projekt során egy megbízható, könnyen konfigurálható, kis karbantartást igénylő magaslégköri ballonplatformot fejlesztünk egyetemi kutatócsapatok kísérleteinek a sztratoszférába juttatásához. A célunk, hogy 3 kg hasznos terhet legalább 30 km-es magasságba tudjunk küldeni, majd onnan biztonságosan visszatérni a földre és begyűjteni az eszköz(öke)t.
A tervünk, hogy a ballonplatform mellett saját földi állomást és vezérlőközpontot is kiépítünk, így teljes körű ballonos szolgáltatást tudunk majd nyújtani kutató és mérnökcsapatoknak az eszközük közeli-űrbe juttatásához.
ReHAB Ballonplatform
A platformot ReHAB vagyis ‘Re-usable High Altitdue Balloon’ névre hallgat és egy komplex magaslégköri kutatórendszert takar.
Az emeléshez hagyományos latex időjárási ballont használunk, melyek normál felhasználás során a pálya legmagasabb pontján széthasadnak. A latex ballonok használata segít a költségek alacsonyan tartásában is. | |
A visszatéréshez ejtőernyőt használunk, mely nemcsak az érzékeny műszereket védi a becsapódástól, hanem biztosítja, hogy a landolási zónában se tegyünk kárt semmiben. Az ejtőernyő az egész repülés során nyitott állapotban van, ezzel is növelve a sikeres, biztonságos visszatérés esélyét. | |
A ReHAB modul biztosítja a kétirányú rádiókommunikációt, élő követést valamint a hasznos teher és a repülés felügyeletét | |
A hasznos teher, vagyis a tudományos mérőműszerek és kísérletek külön gondolában helyezkednek el. A műszerek összeköttetésben állnak a ReHAB modullal, mely biztosítja a teljes körű felügyeletet a hasznos teher felett. | |
Arra az esetre, ha minden kapcsolat megszakadna a ballonnal, egy tartalék GPS modult is rögzítünk a rendszerhez. Ez az eszköz a fedélzeti rendszertől független és segítségével nagyobb biztonsággal tudjuk megtalálni a visszatérő ballont. |
Jelenleg a ReHAB v.1.x rendszerrel dolgozunk, melyet folyamatosan fejlesztünk és tesztelünk, hogy minél hamarabb alkalmas legyen tudományos mérőeszközök támogatására.
UPRA Fedélzeti rendszer
A platform lelke az UPRA fedélzeti rendszer, mely szintén saját fejlesztés. A célunk egy olyan moduláris fedélzeti mikroszámítógép kifejlesztése, mely az egyes alrendszerek cseréjével vagy új alrendszerek hozzáadásával a legkülönfélébb küldetések végrehajtására alkalmas.
Pilóta nélküli légi járművekhez | |
Mobil kutató-roverekhez | |
Ballonos vagy kis-műholdas küldetésekhez | |
Universal Platform for Robotics and Aerospace |
Az egyes alrendszerek egy CAN BUS alapú rendszersínre csatlakoznak. Négy alapmodul szükséges az alap működéshez, ezek az űriparban használt alrendszer kiosztás alapján kerültek meghatározásra.
Fedélzeti számítógép (OBC) A fedélzeti számítógép feladata a részegységek összehangolása és a repülési terv végrehajtásának felügyelete. Üzemszerű működés során feldolgozza és naplózza a telemetria és house-keeping adatokat, kezeli a GPS modult, a belső buszrendszeren kommunikál az egyes alrendszerekkel, felügyeli a payload-ok állapotát és kezeli a képrögzítő eszközöket. Az OBC rendelkezik egy integrált kamera egységgel, melynek felvételeit előfeldolgozza és tárolja. A rendszernapló és képek tárolására megfelelő méretű nem felejtő memóriával kell rendelkeznie. |
|
Kommunikációs alrendszer (COM) A kommunikációs alrendszer feladata a repülés során a kétirányű kommunikáció biztosítása a ballon és a földi vezérlés között. A folyamatos rádiókommunikáció segítségével a ballon repülése élőben követhető és az életjelei folyamatosan monitorozhatók. A rádiós link lehetőséget biztosít mérési adatok és képek valós idejű lesugárzására is. |
|
Mérés-adatgyűjtő kártya (SNW) A szenzor modul feladata a környezeti szenzorok kezelése. Az SNW kezeli a külső hőmérséklet szenzort, nyomás szenzort, páratartalom mérőt valamint rendelkezik inerciális szenzorokkal, melyek a ballon orientációjának mérésére szolgálnak. A szenzor modul alkalmas a tudományos payload house-keeping szenzorainak kezelésére is. |
|
Elektromos energiaellátó alrendszer (EPS) Az EPS feladata biztosítani a megfelelő tápfeszültséget az egyes modulok számára. Az energia ellátó alrendszer alkalmas az egyes alrendszerek teljesítményfelvételének monitorozására, ha valamelyik modul meghibásodik (túláram, rövidzár) az EPS képes újraindítani illetve teljesen lekapcsolni a hibás modult. |
Az egyes modulok külön kártyákon helyezkednek el, melyeket szerettünk volna a lehető legkisebb méreten tartani, hogy a későbbiekben akár kis-műholdas küldetések során is bevethető legyen a rendszer. A fejlesztés elején meghatároztuk az “UPRA Standard” formatényezőt, mely 70x75mm-es kártyáival belefér egy 1U CubeSat vázba.
UPRA Standard
ReHAB Service Module
A ReHAb Service Module gyakorlatilag a bedobozolt UPRA fedélzeti rendszer kiegészítve néhány, a ballonozás szempontjából fontos egységgel.
A ReHAB - 150 kapszula egy 150x150x150 mm-es, aluminium vázzal megerősített szigetelődoboz. A korábbi repüléseink során ezt a konfigurációt használtuk. A megfelelő hőszigetelést 2 cm vastag polisztirol lapok és egy többrétegű szigetelőkabát biztosítja. Az aluminium vázhoz kerül rögzítésre a rádiós modul és a GPS vevő antennája valamint az információs tábla, melyen az elérhetőségeink is megtalálhatók.
Repülésre kész ReHAB-150 kapszula
Az új ReHAB - 1uQ kapszula tervezése a méret és a tömeg csökkentésének jegyében zajlott. Mindenképp szerettünk volna a hatékonyság mellett egy oktatási szempontból is hasznos eszközt készíteni, ezért egy könnyen összeállítható, 3D nyomtatott 1U CubeSat méretszabványú 10x10x10 cm-es vázat készítettünk. Amellett, hogy az új váz jelentősen könnyebb az elődjénél, a hallgatóknak lehetőségük van megismerkedni a kis-műholdas küldetések során felmerülő tervezési problémák megoldására.
ReHAB-1uQ prototípus/teszt verzió
Földi irányítóközpont
A repülés biztonságos lebonyolítása érdekében szeretnénk kiépíteni egy saját földi irányítóközpontot, mely segítségével a felbocsátás után tudjuk követni és vezérelni a ballont. A tervezett földi állomás két fő részből áll:
Autómata Rádió Állomás (ARS) |
Vezérlő Állomás (MC) |
Az ARS biztosítja a tényleges rádiókapcsolatot a ballonnal. Alapja egy Raspberry PI mikroszámítógép, melyre közvetlenül kapcsolódik a rádió adóvevő áramkör és egy megfelelő antenna. A rendszer úgy lett megtervezve, hogy bármikor ki lehessen egészíteni automata antenna forgatóval, így repülés során végig pontosan követni tudjuk a ballon útját. A beérkezett rádióüzenetek felbontása után a megfelelő adatok feltöltésre kerülnek Mission Control Server-en található adatbázisba. |
A MC munkaállomásai internet/intranet segítségével érik el a Mission Control Server-en található adatbázist, melyből az aktuális repülésre vonatkozó információkat kereshetik ki. Az egyes munkaállomások specializált feladatot látnak el:
|
Korábbi repülések során a hasonló felépítésű BME-GND Műegyetemi Műholdkövető Állomás berendezéseit használhattuk, melyet ezúton is köszönünk!
További részletek és folyamatosan frissülő információk az UPRA Projekt HONLAPján és Facebook oldalán találhatók.