LEGO Tanfolyam: Vizsga (2022 tavasz)
A vizsgán több feladatot kell elvégeznetek. Ezekért jár külön-külön is pont, illetve pluszpont jár, ha a teljes pályát egy menetben teljesítitek. A pontozásnál figyelembe vesszük a pontosságot és a gyorsaságot is, illetve ha valami különleges kiegészítőt raktok a robotra, arra is járhat pluszpont.
A vizsga menete
A vizsga során vagy az egész pálya megszakítás nélküli teljesítésével, vagy a feladatok közül az egyik külön teljesítésével probálkozhattok, a próbálkozás előtt közöljétek egy segítővel, hogy melyiket szeretnétek. A vizsgaalkalom folyamán a teljes pályát és külön-külön bármelyik feladatot is akárhányszor kipróbálhatjátok, illetve amennyiben szükségesnek ítélitek, végig csiszolhatjátok tovább a robot kódját, viszont:
- mind az egyik konkrét feladaton külön tett, mind a teljes pályán tett legutóbbi próbálkozásotok eredménye felülírja az előzőt, akkor is, ha az jobb volt,
- egy teljes pályás próbálkozás minden egyes sikeresen vett feladat korábbi, külön teljesített eredményét is felülírja.
A csapatok FIFO elvben, egymást követve próbálkozhatnak a pályán. (Kivéve ha több csapat több külön, nem egymást követő feladaton akar külön próbálkozni, ilyenkor ők próbálkozhatnak egyszerre.)
Ha a próbálkozást pontozó segítő úgy ítéli, hogy a robot egy feladaton beragadt, akkor a próbálkozás véget ér. A segítő akkor dönthet így, ha a robotnak már legalább egy perce nem sikerül teljesítenie a jelenlegi feladatot. A próbálkozás akkor is véget ér, ha nyilvánvalóan látszik, hogy a robotnak esélye sincs teljesíteni a feladat/pálya hátralévő részét (pl. letér a vonalról / nem találja meg a vonalat és „világgá megy”).
A vizsgaalkalom egy, az alkalom elején közölt időpontban lezárul, az után nem lehet próbálkozni.
A vizsga feladatai
A vizsga vonalkövetési feladattal kezdődik, illetve az egyes feladatrészek között is vonalkövetéssel kell továbbhaladni. A vizsgapályán az alap vonalszínen (az illusztrációkon fekete) felül:
- Külön szín jelöli egy speciális (nem vonalkövetési) feladat végét és egyben vonalkövetési rész kezdetét, ez az illusztrációkon kék. Ezt a színt csak ezzel a jelentéssel használjuk a pályán.
- Külön szín jelöli egy speciális feladat kezdetét, ez az illusztrációkon sárga. Ezt a színt csak ezzel a jelentéssel használjuk a pályán.
- Plusz, fentebbiektől eltérő szín(ek) jelölhet(nek) egyéb dolgokat a feladatokon belül (az illusztrációkon zöld és piros). Ezen színek jelentése feladatonként változik.
Fontos: A feladatok képei illusztrációk, a tényleges feladattól a feladatleírásban expliciten nem specifikált részletekben eltérhetnek, például:
- nem pont ugyanolyan és ugyanannyi kanyar, ív, labirintus-zsákutca, stb. lesz egy szakaszon,
- ami az illusztrációkon piros, az lehet mondjuk kék is,
- ami a képen a vonal bal oldalán van, lehet jobb oldalt is.
Ugyanakkor:
- a jelölt hosszmértékektől nem fogunk eltérni,
- ami külön színű vonal az illusztrációkon, az a tényleges feladatban is külön színű lesz,
- ami egyező színű vonal az illusztrációkon (feladatokon átívelően is!), az a tényleges feladatban is egyező színű lesz.
A vizsgafeladatok az itt lévő sorrendjükkel megegyező sorrendben fognak szerepelni a pályán. A 2022 tavaszi vizsga feladatai a következők:
Vonalkövetés
A járművet a földre helyezés után indíthatjuk el. Az útvonalon előfordulhat éles kanyar, viszont nincs rajta kereszteződés. A kezdő vonalkövetés szekció végeztével a kijelzőre ki kell írni a megtett út becsült hosszát cm-ben.
Labirintus
A feladat kezdetét jelző vonalat átlépve a robot egy labirintusban találja magát. A labirintus falai más színnel vannak jelölve, mint a követett vonal. Miután bejutottatok a labirintusba, meg kell keresni annak a kijáratát, ez a feladat végét reprezentáló színnel van jelölve. A labirintusból kijutva ismét az eredeti vonalkövetést kell folytatni. A labirintus falait bejutás után nem szabad átlépni (a szenzor nem lóghat ki)!
Akadály
A feladatkezdő jelzés után a robotnak egyenesen kell továbbhaladnia, amíg nem észlel akadályt maga előtt. Amint észreveszi az akadályt, azt jobbra fordulva kerülje el, majd a feladat végét jelző vonalat megtalálva vonalkövetéssel haladjon tovább.
Dobozkövetés
A feladat kezdetét jelző vonal után egy egyenes vonalon kell haladni a járművel olyan sebességgel, hogy az előtte húzott dobozig mért távolságot fixen tartsa. A földön a doboz útvonalát vonal is jelzi, hogy segítse az iránytartást. A feladat vége jelzés átlépésekor a doboz automágikusan (egy segítőnk keze által) eltűnik az útból, a robot vonalkövetéssel haladjon tovább.
Megállás vonalnál
A feladat végén a robotnak a két színes vonal közötti részen kell megállnia.